Vragen Wegwijzer helpen bij keuze werk

P1130808

Deventer Werktalent werkt hard aan de voorbereiding op de Participatiewet. Bij alle mensen die in aanmerking komen, wordt er een vragenlijst afgenomen met vragen over zaken als kwaliteiten, interesses en werk. Daarom is het er iedere werkdag een komen en gaan van mensen.

 

Bij binnenkomst zit er een tiental mensen achter computers, driftig tikkend of diep nadenkend. Vier projectmedewerkers lopen rond om vragen te beantwoorden of op een andere manier de kandidaten te ondersteunen. De kandidaten komen binnen een korte tijd twee keer bij Deventer Werktalent. Eén keer voor het invullen van de vragenlijst, de andere keer voor een persoonlijk vervolggesprek.

 

Juiste weg inslaan
Eén van die kandidaten is Marianne. Ze is bereid om te vertellen over hoe zij de Dariuz intake ervaart. Dariuz is een organisatie dat zich bezighoudt met het efficiënt in kaart brengen van kandidaten-bestanden. “Ik begrijp wel dat Deventer Werktalent er alles aan doet om mensen aan het werk te krijgen,“ aldus Marianne. “Uiteindelijk willen ze je helpen om de juiste weg in te slaan.”

 

Iedereen goed helpen
Over de ontvangst in de ruimte is ze tevreden. “Er staat koffie en thee voor je klaar. Je wordt persoonlijk opgehaald door een medewerker, waarna je netjes uitleg krijgt over de werkwijze van de vragenlijst.” Ze gaat nog even in op die vragenlijst. “Je geeft veel informatie, over je gezondheid, vrienden, familie, maar ook schulden.” De reden hierachter is dat Deventer Werktalent en daarin de gemeente Deventer een volledig beeld van de kandidaten willen, zodat ze iedereen goed kunnen helpen in hun weg naar werk. Marianne: “Het helpt je zelf ook nadenken over je werk en toekomst.”

 

Persoonlijke vragen
“Ze proberen uit te vogelen wie jij bent en wat jouw sterke punten zijn.” Het vervolggesprek heeft Marianne inmiddels ook achter de rug. Ook daar was de ontvangst prima en werd ze snel geholpen. “Sommige vragen had ik wat summier ingevuld en daar gingen ze verder op in. Ik heb gevraagd waarom er zulke persoonlijk vragen werden gesteld. De medewerker vertelde me dat dit was om een beter overzicht te krijgen over welke mensen een uitkering hebben, zodat er beter op hun specifieke situatie ingespeeld kan worden. Inmiddels hebben ze me voorgesteld op een passende functie!”